Hoofdgerechten,  Recepten

Kinderen en groenten… het blijft een uitdaging!

Pastasaus vol groenten

Kinderen en groenten… het blijft inderdaad een uitdaging!

Mijn bonuskids zijn hier geen uitzondering op, als ze te veel ‘kleur’ zien dan begint het al ‘ik lust dat niet’. Gelukkig weten ze inmiddels dat ik ze nooit zal dwingen iets op te eten wat ze echt niet lusten, waardoor ze me meestal, hetzij soms erg argwanend, het voordeel van de twijfel geven en het toch proeven.
Ik heb namelijk een vaste regel aan tafel: je proeft en als je het echt niet lust hoef je het niet op te eten en zal ik het de komende tijd ook niet meer klaarmaken.
Dit zorgt ervoor dat ze, zonder al te veel gezeur, gewoon proeven en in 99% van de gevallen blijken ze het toch lekker te vinden. Maar bij sommige gerechten kan ik ‘sjoemelen’, dan eten ze onbewust veel groenten omdat ze het niet zien op hun bord.

Zo ook met pastasauzen! De kids zijn gek op pasta, dus dit tover ik met enige regelmaat op tafel. Een van de favorieten is nou net de saus met de meeste groenten… al beseffen ze dat zelf niet.

Pastasaus

Ik deel het recept graag met jullie:

Ingrediënten (4 kinderporties):

Bereiden:

  • Kruid het gehakt met wat peper, zout en Italiaanse kruiden
  • Doe olie in een (wok)pan en voeg het gehakt toe van zodra de pan warm is
  • Bak het gehakt rul en hou het dan apart in een schaaltje
  • Doe terug olie in de pan en bak er de groenten in gedurende 3-4 minuten
  • Voeg er de gepelde tomaten en tomatenpuree bij en laat 5 minuten sudderen op laag vuur (roer voldoende)
  • Mix de tomaten/groenten met een staafmixer of in de blender (indien hittebestendig!)
  • Doe de saus terug in de pan en doe er vervolgens de knoflook bij en roer goed
  • Kruid de saus naar smaak met peper, zout en Italiaanse kruiden
  • Laat de saus nog 10 minuten op laag vuur met deksel sudderen
  • Serveer met een pastasoort naar keuze

Soms vervang ik het gehakt door tonijn, dus in plaats van het gehakt doe ik er dan 2 blikjes tonijn in. Ook dit vinden de kids erg lekker om te eten.

Zo zie je eigenlijk dat kinderen de smaak van groenten vaak wel ok vinden, maar de groenten ‘zien’ roept weerstand op.
Ik herken dit wel. Ik ben zelf een ontzettend moeilijke eter en lust bijna geen groente… een hap boontjes of bloemkool doet me al kokhalzen als een klein kind (I know, echt erg als volwassen vrouw). Maar groentesoep eet ik wel, zolang de mixer er maar doorheen is gegaan. Dit is voor mij dan ook de enige manier dat ik groente binnen krijg en geen gigantisch vitaminetekort heb.
Voor mij is het gewoon de structuur van groenten die ik echt verschrikkelijk vind, en volgens mij is dat ook het probleem bij de kinderen.

Dus in plaats van een dagelijkse strijd met ze te voeren dat ze echt wel alle groenten op moeten eten, probeer ik ze vaak te verwerken in soepen en sauzen. Resultaat is dat de kinderen met veel smaak zitten te eten en ze tóch hun dagelijkse portie groenten binnen krijgen.

Dus ben je de wanhoop nabij dat je kind(eren) geen groenten willen eten? Dan loont het misschien om het op deze manier te doen. Het scheelt je een hoop stress en frustratie!

Hoe zorg jij ervoor dat je kind(eren) genoeg groenten eten?

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial